Monday, June 10, 2013

Kulit oh kulit



hamboihhh berdebu sungguh blog nih. hidup aku terlampau membosankan untuk dikongsi di blog. cuti sekolah 2 minggu? yeah aku cuma ke Bukit Tinggi je. tak sanggup aku nak keluar rumah mengenangkan terik mentari perghh..tak sanggup. tengah bersiap pun menitik peluh inikan pulak menapak di luar. lagipun Farel ada di rumah yuhuu best main dengan Farel.


setelah beberapa lama menggodek perut blog aku dapati ramai yang link ke ubat jerawat... hmm aku patut buat review skit pasal produk yang aku pakai sekarang

pertama sekali habaq mai kulit aku tersangat sensitif, tak tahan panas sikit terus kulit merah. kalau lama pulak terus hitam berjelaga. garu sikit muka dah merah.nak tambahkan lagi sensitif naik jerawat lepas tu bernanah dan berparut. sedih tau. 


aku juga ada resdung. makan ayam lebih had, naiklah bengkak dan gatal2 kulit muka badan. jerawat pun same ah. lagilah jerawat tu bertambah kebal. dulu aku tak tau nak budget makan ayam banyak mana supaya tak bengkak. chewah makan ayam tiap hari tu. tak juga, lauk ayam ada banyak masa raya atau musim kenduri. jadi sebagai seorang yang appreciate makanan sudah tentu peluang tidak akan dilepaskan. tapi sekarang dah ok sikit kot.


sebelum ni aku post pasal ubat antibiotik doxymycin/doxycycline..aku dah stop makan ubat tu. sebab aku perasan ubat tu dah macam tak berkesan kat aku. lagipun kan kecoh ari tu antibiotik yang imun dan jadi racun pada sistem badan? tapi tak nafikan la antibiotik tu memang berkesan. lepas tu aku dok pikir ubat ape lagi yang boleh kecutkan jerawat ni...dulu aku penah pakai Topicil dan sabun acne aid



cr pics: as tagged

tapi topicil susah nak dapat kat farmasi dan harga mahal dalam rm40 (dulu). acne aid ok gak tapi kena jerawat pedih skit...(dua dua produk pedih sobs) isk isk bukan senang nak hilangkan jerawat nih. lagi2 kalau kulit berminyak, sensitif, orangnye plak tak berduit nak ke dermatologist kat korea nun so terpaksa lah aku menyembunyikan diri di rumah mengelak sang matahari dan manusia yang tidak paham penderitaan kulit ku. pergh.

lepas tu makan vitamin c. ye dulu aku tak heran sangat dengan vitamin2 nie..tapi setelah baca review orang berkulit mulus ghupenya makan vitamin c. lepas sebulan makan nampak sikit perubahan kulit aku dah kurang masalah.tak tau la kalau aku sorang yang perasan kan. aku suka vitamin c yang kunyah2 tu sebab boring tak de cokelat yang boleh ku kunyah, aku kunyah je vitamin c tu. lol jk. tapi jerawat still there cuma kadang2 je naik banyak.

lepas tu aku beli clindamycin lotion T3. sama macam topicil. harga 2 bulan lepas rm26 je. tapi 2minggu lepas adik aku beli rm34.whatdafish

 erm pada pendapat aku not bad la produk ni...jerawat cepat kecut. tapi benda berasid campak kat muka bersirap la juga darah kan. ok demi kulit i tahan je.



lepas jerawat kurang banyak la pulak parut kelihatan. mulanya adik aku pakai bio oil.aku pun pakai la jugak n parut berkurang cuma aku tak berkenan sangat sebab melekit. bila pakai malam nak tidur melekat plak kat bantal. so aku pakai mederma bila sapu n gosok2 tak melekit.aku pun tak lah rajin sangat nak menyapu segala gel krim kat muka waktu malam.mungkin atas sikap aku tu menyebabkan parut lambat sikit nak hilang. muahaha.


sekarang jerawat n parut kurang la berbanding dulu. cuma masalah sekarang ialah large pores. bila sapu foundation kena belek muka betul2 kot2 ada foundation tak rata dan sangkut dalam pores tu. sedey tau. aku harap mak andam aku alert tentang ni. selain tu wrinkles juga mengganggu hidup aku. hmmm...ada cadangan produk yang best tak? huhu bye




12 comments:

amnad said...

ko takperlu pakai produk2 yg mahal n glamer2 tu..ko pakai bedak sejuk je lah...buat sendiri je...aku ni nmpak tak kulit lembut ,jerawat pun takda hhehe jgn taktau dulu masa sekolah aku pakai bedak sejuk.tmbah2 masa sek petang dulu kan cuaca panas tp kulit muka aku maintain je haahah..kalo nk try ni pun leh..
BEDAK SEJUK TANAKA..aku jual tau..Nora danish pun pakai gak huhuh..berminat PM aku ye .kuikui

missN said...

amboiii..kelass ko bura...pkai bedak sejuk gitewww..aku pn penah pkai tp xberapa sesuai sbb bedak tu melekat kat kulit w/p dh cuci guna pncuci..mgkin sbb klit brminyak..tp mcm nk cuba gak tanaka nih..huhu

fathin said...

pakai la tanaka. fathin dh try. cuma pedih skit bila bedak sejuk tu masih basah. tmbah2 kalau ade jerawat. tpi tahan je la. nk kulit lawa kan. bedaj sjuk tanaka tu utk foundation okay jugak. cuma fathin prefer pakai jdi bedak sejuk

missN said...

betul?xtipu? hihi nnt i try

Unknown said...

Untuk pelbagai masalah kulit, bleh try guna aloe vera jelly...
Khasiat tumbuhan ni memang terkenal....
Juga jadikan kulit kita cun...hehe....
http://muslimchoices.com/?p=aloe_vera_jelly&s

missN said...

oh? gonna try it later =)

iman said...

Try la pkai shaklee skin care...terbaik

missN said...

tak dak duit..=(

akuponwatbloggak said...

Topicil saye guna ok

missN said...

sama (nak letak icon thumbs up tp tak de)

Unknown said...

Saya mau pesan bagai mana cara memesannya?

Unknown said...

Wa donk