Sunday, March 17, 2013

catatan umrah


assalamualaikum..hai!

so entri kali ni cerita pengalaman umrah .. tak bermaksud nak menunjuk-nunjuk ya..sebelum aku pergi pun aku survey cerita-cerita blogger yang dah pergi umrah..memang lega dapat baca pengalaman diorang masa di Mekah dan Madinah. banyak benda yang aku tak tau dan tak jelas tapi lepas baca memang banyak membantu aku. so kali ni aku pun nak bantu korang yang bakal/berazam pergi buat umrah juga..

sebenarnya aku tak tercalon pun pergi umrah ni sebab bapa aku daftarkan nama mak dan 2 orang tok aku..tapi tok aku tak dapat pergi sebab masalah kesihatan. so parent aku offer kat aku 'angah, nak pergi umrah tak?  haaaa? umrah? seriously? aku memang teringin juga nak ke Mekah tapi aku  yang jahil ni memang tak tau umrah tu ape sebenarnye..dan adik aku yang pernah buat umrah cakap kalau dah dapat peluang pergi umrah @ haji jangan tolak, itu rezeki dan Allah dah jemput kita datang ke rumahNya...

sepatutnya pergi bulan 12 tahun lepas, tapi disebabkan masalah penerbangan nama kitaorang ditunda ke bulan februari. masa tu dengar cerita bulan 12 sampai bulan 3 musim sejuk di sana..kami pergi dengan syarikat andalusia. 

berkumpul di KLIA jam 5.30 pagi..so kami bertolak dari Tanjung Malim jam 3.30 pagi.. malam tu aku tido lambat sebab keluar merayau pekan TM cari barang ...

ustaz kata...kalau kita hantar dan jemput orang yang pergi ke Tanah Suci..insha Allah kita pun dapat pergi ke Tanah Suci..aku dan mak abah aku pernah hantar dan jemput adik aku pergi umrah..Alhamdullillah dapat juga kami 3 orang pergi..semoga lepas ni dayat, amirul n abg rizal pun dapat pergi dengan keluarga.








 taklimat dari urusetia andalusia..antara perkara diorang pesan, jangan jalan sorang2 kat Mekah atau Madinah.. ada jemaah yang turun hotel untuk ke kedai bawah hotel je tapi sesat 2 hari.. selain tu sekarang ni Mekah tengah renovation besar-besaran so banyak habuk dan debu yang boleh sebabkan masalah batuk. lagipun cuaca kat sana kering dan dingin. diorang sediakan penutup hidung dan minta jemaah bawa lip balm or moisturiser untuk elakkan masalah kesihatan.




kami berlepas jam 8.15 pagi dengan Oman Air..kami ikut pakej transit ke Oman dulu pastu baru ke Madinah.




 sampai di Muscat, Oman. Masa sampai teruja jugak sebab langit langsung tak ada awan... masa berlepas pagi..penerbangan hampir 7 jam..sampai di Muscat pun pagi lebih kurang 11.30 pagi...cahaya matahari terang tapi udara sejuk macam pukul 7 pagi...





masa di airport Oman sangat lama sebab urusan visa..dari jam 12 tengahari sampai 3 petang baru leh keluar.
sepatutnya masa tu kitaorang dah boleh lawat banyak tempat di Oman tapi terpaksa cancel.









lepas keluar airport mutawif bawa kami pergi makan lepas tu pergi ke GrandMosque Muscat... cantik woh masjid tu..tapi tak dapat ambil gambar ah sebab ada polis jaga..macam masuk istana pun ada..tempat ambil wuduk dengan tempat solat agak jauh..dah la famili aku paling lambat dalam group huhu so aku pun tanya la sorang pekerja masjid tu
me: excuse me sir, where is the women's prayer hall?
him: there
me: oh thank you
him: nepal?
me: ha?what?
him: u? nepal?
me: oh me? no. Malaysia.
him: ooo

muka aku macam orang nepal ke? aku agak berdukacita selepas itu. kuang3.

 Oman sekarang musim sejuk.. bila musim sejuk suhunya 25 C..kalau musim panas suhunya 50C wooo.. kereta di Oman semua nya mewah2...level mercedes porche ferrari prius hybrid ke atas la..SUV memang berlambak giler...perghhh..dan aku tak jumpa sebijik motor or basikal pun sepanjang meronda bandar muscat...

 rehat kejap di Hotel Tulip Inn





mewah betul hotel ni..tapi kitaorang tak tidur sini..jam 8.30 mlm kena ready ke airport berlepas pula ke Jeddah.






 berkilat hoi kertas suart khabar dorang..


 berlepas lebih kurang jam 11 malam kot...tak ingat pulak..penerbangan ke Jeddah dalam 4 jam... sampai di Jeddah urusan pasport dan visa lagi...masa panjang di airport Jeddah..lagipun orang ramai sangat2. letih..tak cukup tidur..lenguh berdiri dalam barisan...kena cepat..fuhh..

 dari aiport kami naik bas ke madinah..dalam 6 jam jugak la..solat subuh di perhentian..err tak tau nama ape..

 breakfast dalam bas.. sampai Madinah lebih kurang jam 10 pagi..check in hotel..rehat..pastu mutawif bawa ke Masjid Nabawi beri penerangan tempat solat wanita dan lelaki, makam Nabi SAW, perkuburan Baqi...
selepas tu aktiviti bebas...

ramai orang nasihatkan kalau nak beli barang beli di Madinah sebab barang banyak dan murah, urusan pun mudah..kalau tukar duit pun banyak sikit dari Mekah..tapi kena utamakan masjid dari kedai2 la...



 we stayed here
 tetibe gemuk.. pakai baju berlapis sebab simpan duit dalam poket baju...but be careful sebab ada sorang makcik (agak tua) dalam group aku bajunya kena toreh masa berhimpit himpit keluar masjid..dalam poket baju dia pulak ada 3 ribu...habis semua..dia pun tak sedar baju dia kena toreh balik hotel baru sedar baju koyak..




 di Masjid Nabawi ada banyak pintu...banyak kali juga la aku sesat cari pintu keluar...sebab bila dah masuk dalam kita akan cari tempat solat lepas tu lupa lorong masa mula mula masuk tadi...mujur ada nombor di pintu masuk dan pintu pagar...lagipun orang sangat ramai..

 setiap pintu ada polis wanita jaga...dorang check beg tak benarkan bawa masuk handphone or kamera..lagipun memang dilarang ambil gambar dalam masjid...tapi kat dalam ramai jugak la curi2 bawa handphone n camera.. termasuk aku.

 sebelum dan selepas waktu solat kawasan luar masjid macam ni...memang sesak ah..barang dorang jual murah2 dan boleh tawar harga...


di sini kami bangun awal untuk solat subuh di masjid..lebih kurang jam 3.00 pagi dah jalan pergi masjid..ramai jugak la masa tu dah keluar..masuk waktu jam 5.30 pagi..kena pergi awal untuk ambil tempat..kalau tak kena sembahyang kat tepi laluan dalam masjid atau halaman masjid...seronok sangat kat Madinah sebab suasana dingin tenang nak ke masjid pun seronok..ramai yang duduk di masjid sementara tunggu waktu solat..

jangan lupa cari pahala sebanyak mungkin di sini..caranya bersedekah pada pekerja masjid atau jemaah..seronok tengok cara diorang cari pahala..ada yang bawa kurma dan hulur pada jemaah yang tengah tunggu waktu solat...ada yang tolong tuang air zam zam....ada yang bagi tasbih...ada yang calitkan minyak wangi...huhu...

lupe plak...masa kami berlepas dari KLIA ialah Rabu pagi..kami sampai di Madinah hari Khamis pagi...
Hari Jumaat mutawif bawa kami pergi Raudhah..berkumpul di lobi hotel jam 7.30 pagi sebab pintu masuk ke Raudah akan ditutup jam 8 pagi...mutawif sengaja pergi lewat sebab nak bagi kami masuk Raudhah paling last..bila paling last kurang lah berebut dan banyak masa di Raudhah...

bila nak ziarah makam Nabi dan Raudhah kena istighfar dan selawat banyak2 pada Nabi..bukan masa nak ziarah saja tapi sepanjang masa di Madinah kena selawat banyak2 pada Nabi SAW...selain tu kena jaga perlakuan dan tutur kata sebab Rasul ada di situ.. masa tu group kami dah masuk station pertama  sebelum ziarah Makam Nabi dan Raudhah..mutawif pesan istighfar 11 kali, istighfar lagi 200 kali dan selawat banyak2..mohon pada Allah permudahkan urusan..Raudhah ialah taman syurga...bila tiba masanya raudhah ini akan dikembalikan ke syurga..sebab tu ramai yang berebut nak bersolat dan memohon doa di raudhah sebab ia tempat sangat mustajab..

sebelum aku dapat pergi aku memang rindu sangat pada Rasul..akhirnya dapat juga aku ziarah Nabi SAW.. sebak sangat..kami kena berhenti lagi 2 station sebab beratus ratus jemaah dalam group tengah tunggu giliran..sebelum ni aku terbaca pengalaman seorang blogger dia mohon doa 'Ya Allah, berilah aku tempat paling mustajab di raudhah dan aku mohon agar dapat beriktikaf lama di raudah dalam keadaan aman dan tenang' so aku banyakkan doa macam tu..bila sampai giliran masuk aku asyik renung makam Nabi SAW di sebelah kiri..aku betul2 tak sangka dapat juga aku ziarah Nabi SAW...dan itu juga impian aku ... lepas tu cepat2 baca doa untuk Nabi...sambil jalan tu dan baca doa mutawif cakap' ok..boleh solat sekarang...kamu dah ada di karpet hijau'  

 aku macam' ha? karpet hijau dah? sebab orang terlalu ramai dan berhimpit himpit memang tak nampak langsung lantai..so aku tengok kaki aku rupanya memang aku dah berdiri di karpet hijau..masa tu cuak dan cemas gila sebab aku tak leh nak solat sebab ada 2 orang depan aku..langsung tak ada ruang nak rukuk atau sujud..aku biar kejap dia habis solat sambil baca Allhumma yasir wa la tu assir'...lepas abis je jemaah tu solat polis wanita suruh orang tu keluar...terus aku solat..Alhamdulillah masa sujud tu aku rasa lama sangat...lepas tu pulak macam sunyi je...sebelum tu agak riuh rendah juga la sebab ramai nak masuk nak cari tempat..lepas bagi salam aku ngan famili kena keluar...tapi salah lorong..patutnya ziarah makam Saidina Abu Bakar tapi kami exit bahagian lain..frust nya...



bersambung nanti ye...hihi



9 comments:

ju.. said...

As salam. Nak tanya mana sis sorok hp bwk dlm masjid ek. InsyaAllah saya akan dijemput menjadi tetamunya...

missN said...

assalam...
hehe..saya pakai baju tshirt putih yang ada zip di dada tu..kat kedai jual barang haji umrah mmg ada jual.kat situ la simpan duit,ngn kamera.masuk masjid nabawi selalunya ada polis perempuan check beg..kalau kt masjidil haram selalunya pintu king abdul aziz (pintu 1) ada polis wanita jaga..xsure dorang xbg bw kamera atau just check brg bahaya..tapi byak lg pintu yg boleh masuk kalau polis lelaki yg jaga dorng tak check..lg2 kalau ramai...selamat menunaikan ibadah umrah =)

Anonymous said...

Cerita yg menarik dan bermanfaat

missN said...

terima kasih alhamdulillah =)

intan raudhah said...

assalamualaikum..salam ziarah.:)
baca entri ni terus rindu....rindu mekah madinah..awak pergi bulan bila? transit kat oman yer?

missN said...

waalaikummussalam...
saya pun rindu jugak!!!rindu sangat3!
saya pergi awal bulan 3.yup transit di oman. rindu masjid nabawi n kaabah.rindunyeeee

Anonymous said...

Layari:

http://www.abkhgc.com/

Menawarkan ground pakej umrah yang terbaik.

Hj Kamarul said...

Salam Tuan...Mohon Kebenaran Untuk Mengambil Manfaat Dari Cerita Di Atas Agar Menjadi Panduan Kepada Sahabat Yang Akan Mengerjakan Umrah Dan Haji . Wasalam

missN said...

salam...ok tuan haji kamarul, silakan..mudah-mudahan dapat beri ilmu kepada yang lain