Tuesday, May 13, 2014

masak memasak



dah lama. dah lama gila aku nak buat masak2 dalam pdp aku. masa mula mula posting pegi dengar taklimat dari ppd, pemulihan boleh pelbagaikan aktiviti dalam bilik darjah. boleh masak2, boleh main, boleh ronda2 sekolah, pendek kata semua boleh. idea memang membuak buak tapi sebelum buat apa2 kena selidik dulu stail budak2 n environment sekolah..bukan semua orang faham stail pemulihan.

pernah sekali sorang cikgu tegur aku ' Nurul, diorang ni tak belajar ke? nampak dorang ni asyik main je?'

tersentap beb. sentap. budak aku memang main tapi dorang main kad suku kata, dam, game+belajar daripada komputer.. nama pun budak pemulihan..tak kan aku nak bagi buku teks plak suh dorang baca. tak kan aku nak tulis kat papan putih suh dorang baca. aku pakai lcd.. baru canggih. 

tapi aku faham. cikgu yang mengajar aliran perdana susah nak terima stail belajar pemulihan.kalau aku cikgu perdana pun aku mungkin pikir macam tu. tapi masa tu aku ni kan cikgu baru...angguk je la walaupun aku hampir buka mulut buka buku panduan nak terangkan definisi pemulihan dan aktiviti pembelajaran pemulihan..kuhkuhkuh.

kalau bab masak2 lak boleh buat macam2 asalkan tak merbahaya pada budak n sekolah. bahaya kat cikgu takpe. jangan bahaya kat  murid.

dulu aku nak buat masak ni tapi kena tengok dulu kot2 budaya sini tak kena ke..mana la tau mak pak dorang tak bagi makan kalau bercampur ngan malay..mana la tau klau perut dorang sensitif, dorang sakit perut mampus aku nak menjawab.

 buat sandwich telur je pun. 
bahan2 semua aku sediakan. budak2 melenggang kangkung je masuk kelas ,kupas telur rebus.






dah kenyang. apa initpati kisah masak memasak nih. first, korang ajar budak2 ni dengar arahan. lepas tu enjoy makan. cikgu pun kenyang.lol.

aku nak buat stail sekolah korea yang budak2 tulis diari setiap hari. lepas habis sekolah hujung tahun diari tu dorang boleh simpan untuk kenang-kenangan. tapi memandangkan murid aku ni tak tau tulis macam mane nak tulis diari?

 -suruh dorang lukis-.


bye.



No comments: