Sunday, February 22, 2015

Jalan jalan Bandung

assalamualaikum..hai!

baru saje balik dari Bandung Indonesia!!
aku pergi dengan kak aku, farel and abg ipar aku ari selasa lepas.sampai kat airport jakarta dah ada supir(mas berry) menunggu bawa kami ke bandung. dari jakarta jam 11 pagi, sampai di bandung jam 3 petang pergh jauh gila.kat indonesia kereta toyota murah jadi memang berlambak lambak kereta toyota avanza, innova, harrier..pastu plak dorang tak payah bayar cukai dan insurans. kalau aku dok kat sana mungkin aku pun ada 10 biji keta kot. tapi nak keluar naik motor ah sebab sesak gila. dalam 4 hari kat sana walaupun sesak tapi masih boleh bergerak perlahan tak macam jalan kat malaysia kereta langsung tak bergerak 2-3 jam.

orang2 di bandung kalau sesak atau kemalangan kecil masih boleh bertoleransi tapi kalau kat jakarta siap bergaduh bagai.

malam pertama singgah di terminal bas. aku pun tak ingat la ini chibaduyut ke. grutti ke..kat sini jual barangan kasut beg.. ala..macam terminal 1 kat seremban la..aku tak rasa nak beli ape2 barang pun kat sini sebab barang lebih kurang kat malaysia je. tapi sebab kaki aku melecet terpaksa aku beli sandal harga rp30.000..rupa sandal tu level sandal pasar malam.

dinner tapau. ini stail makanan sunda.

hari ke 2 pergi ke tangkuban perahu. tiket dewasa rp 200.000 atau rm60.

supir pesan jangan beli ape2 kat tangkuban perahu sebab situ semua mahal. tapi we all degil.

aku respek betul kalau tempat pelancongan mesra pengunjung. misalnya surau..toilet..infrastruktur jalan..bersih..malaysia banyak tempat pelancongan tapi kotor..tak terjaga..berterabur..paling tak tahan jalan raya yang bertampal tampal berlubang2..kucing kambus berak pun lagi kemas..eh eh teremosi pulak.

penjual barang sangat ramai. dorang akan ikut bontot u all sepanjang u all di situ.

baru 10 minit hujan lebat gila. sewa payung pulak pergi jalan2 tapi ruginye sebab tak pusing keliling gunung. tak larat.

nampaknye lambat lagi hujan nak berhenti. aku stop sini dulu ye..lain kali sambung part 2..