Monday, December 6, 2010

Cameron Highland, here i come

20 November 2010

Dear diary,
Hari sabtu pertama cuti sekolah, sekolah saya buat lawatan ke Cameron Highland. Seronok 50%, tak seronok 50%. Why? Sebab saya nak cuti dan balik kampung la. Seronok sebab saya belum pernah ke Cameron Highland dan saya dah target nak beli banyak strawberi. Sebab strawberi baik untuk kulit.

Cikgu Kok awal awal dah pesan;
'Nurul,esok datang sekolah sebelum pukul 7 pagi ok?'
'ye la tu...suruh datang sebelum pukul 7, tapi bas sampai pukul 8'
dan ya..memang bas sampai sekolah lewat. Cuma sebuah bas saja pun. 5 cikgu dan famili naik bas dengan  murid dan cikgu-cikgu lain drive sendiri ke sana. Perjalanan lancar macam biasa.
Ku sangkakan tempat ni masyuk cantik kemas teratur rupanya tidak. Jalan raya terlampau sempit dengan kereta, trak parking bahu jalan sesuka hati. Pembinaan bangunan macam kedai-kedai pun bersepah-sepah.Hmmm..mungkin sebab kawasan berlereng dan berbukit, tuan punya tanah tak ada pilihan lain. Tapi sayang betul sebab tempat ni tumpuan pelancong, malu seh dorang tengok tempat ni dalam rupa zaman dulu.

Tempat hentian pertama ladang teh Cameron Valley. Sampai sini lebih kurang jam 12.00 tengah hari.











 Taman Lebah / Bee Farm




 Kea Farm






Dah penat memanjat bukit ladang teh, shopping2 baru kami check in hotel. kami menginap di hotel Hill Garden Lodge.Kediaman macam apartmen. Ada 3 bilik, 2 bilik mandi, dapur dan ruang tamu. Memang sesuai untuk pelancong yang datang beramai-ramai macam kami. Dan sebab saya bujang trang tang tang saya kena tidur dengan murid. Rutin wajib bagi guru bujang trang tang tang. Masa check in lebih kurang pukul 3 petang. Lambat masuk sebab jalan sesak. Bilik saya nombor 5 berdepan dengan bilik cikgu dan murid lelaki. Lupa bagi tahu saya bawa adik saya bersama.lalalala.

Dear diary,
Sesuatu yang buruk berlaku masa saya dan 'anak-anak' (murid) seramai 9 orang itu bersiap untuk keluar pada jam 4 petang. Sedang kami lepak tengok tv di ruang tamu tiba-tiba bunyi kaca pecah! Betul-betul tempat seorang anak cikgu tu berdiri. Masa tu saya rasa nak marah sebab ingatkan budak-budak ni tak duduk diam kemudian pecahkan pula pintu bercermin hotel tu...Saya pergi check rupa-rupanya jubin lantai yang meletup dan pecah. Creepy u know !! Masa tu saya sangka 'alamak,bangunan nak runtuh ke?, gempa bumi ke? tanah mendap ke? Tidak!!!!

Saya terus berlari ke pintu keluar nak panggil cikgu Kok dan cikgu Wan..rupa-rupanya diorang pun dah dengar bunyi pecah dan datang ke bilik kami...muka semua orang memang cuak.

cikgu Kok: kenapa ni?kenapa ni?
me: cikgu kok!cepat!tengok sini! lantai pecah!
cikgu kok: ha?macam mana boleh jadi macam ni?
me: mana saya tau...tiba-tiba dia pecah!

Tengah asyik tengok jubin yang bersepai tu tiba-tiba lantai bahagian lain meletup dan pecah. Terkejut + terjerit + panik =RUN FOR YOUR LIFE!!

seriously, masa tu memang terbayangkan hotel tu nak runtuh. Kami semua lari turun ke bawah dan bagitahu cikgu-cikgu di bilik tingkat bawah supaya lari keluar. Lutut menggigil muka pucat tak payah cakaplah. Lepas berkumpul di bawah baru reda sikit gemuruh. Saya lari naik atas tinjau keadaan dan cikgu Kok dah panggil owner hotel untuk siasat. Rupanya jubin tu yang bermasalah. Lagipun bangunan tu dah lama dan penghuni ramai yang keluar masuk bilik tu sebabkan lantai tu pecah. Kenapa la time kami datang jadi benda ni..hmmm..

Lepas bincang, kami pun pindah ke bilik tingkat bawah. Nasib baik lantai kayu. Dah la penat baru sampai, naik tangga banyak kali, terkejut pulak dengan jubin pecah. Rasa dah tak ada mood nak keluar. Pukul 5.30 petang kami ke Taman Kaktus tapi saya tak masuk pun..cuma  ronda-ronda di kedai jamu mata hati saja.

Balik ke  hotel jam 7 petang tapi sampai hotel hampir 9 malam sebab stuck dengan jalan sesak. Sejam lebih kami melangut dalam bas.Sebelah malam rehat dan bersiap pergi makan malam. Saya ambil kesempatan pergi ke pasar malam and beli 4 kotak besar strawberi. Tamak betul..saya nak beli lagi tapi si adik dah jeling-jeling.

Balik ke hotel pukul 10.30 malam dan bersiap nak tidur. Y'all fikir saya boleh tidur lena dengan murid perempuan seramai 9 orang + 2 orang anak cikgu? No! Sekejap bising..ok fine i tegur dengan lembut.. tengah tidur diorang ketuk pintu sebab orang budak muntah..ok fine..i bagi baju i sebab baju dia dah kotor..tengah tidur lagi terjaga sebab diorang main di ruang tamu..ok fine i sound lagi suruh diorang tidur..then i betul-betul meletup sebab diorang main tendang-tendang pulak dalam bilik (not sure apa diorang buat tapi bising) last warning i jerit suruh tidur. Baru la senyap san masa tu jam 2.30 pagi TAPI SAYA PULAK TAK BOLEH TIDUR! SEBAB ASYIK TERJAGA DAN BUNYI BISING ORANG KARAOKE DI TINGKAT BAWAH HOTEL! Damn!

Tak perlu hairan kalau next pics muka sembab mata bengkak sebab tak lena tidur..haissshhh...
Dan saya cuak juga pagi tu kalau-kalau budak -budak tarik muka sebab kena marah dengan saya tapi datang si Cameran kata ' Cikgu, nasib baik cikgu marah kami semalam..sebab lepas cikgu marah baru kami semua boleh tidur., kalau cikgu tak marah kami tak boleh tidur lagi lew..' .     Kalau la saya tau dari awal.. (-...-)


























 Dear Diary,
sebelum kami balik, kami ke Tanah Rata, Kea Farm dan Taman Kaktus, Ladang Teh Bharat.


That's how my school's trip ended. Sampai sekolah dah jam 10.00 malam. Saya drive balik kampung terus. Lagipun strawberi bukan tahan lama. Sambil drive melelong mengantuk sambil makan strawberi.


Moral: Jangan beli terlampau banyak strawberi macam saya


No comments: