Sunday, April 29, 2012

Fokus! Fokus!


Hello!


Sedang berusaha selesaikan project attack!  ye nama yang aku bantai bubuh untuk projek abm aku... best betul dapat buat bahan mengajar sendiri yang cantik yang kemas yang menawan yang bila orang lain tengok
 ' wah..buat la banyak2..pastu jual..mesti laku!

tapi aku sorang je cakap macam tu sambil usap kepala sendiri * hebat hebat

idea selalu datang lagi lagi kalau ronda kat kedai buku bahan bacaan pra sekolah, tahap 1 and tahap 2. Kalau beli pun memang  lagi bagus cuma kadang-kadang bahan mengajar tu tak sesuai dengan kemahiran murid atau pun tak sampai ke tahap p&p murid tu..so kalau beli jugak kang membazir je.. lagi-lagi kalau aku survey bahan tu tapi dok pikir 'eh boleh buat sendiri jugak ni'...   hmmpp! hampeh langsung tak buat.


tapi best jugak bila murid tegur:

-ini cikgu buat ke?
-yup
-cikgu rajin lauuu
-kene la rajin sebab nak bagi kamu pandai tapi kamu sendiri balik rumah letak beg terus pergi main malam tidur awal tak pun tengok tv sampai tengah malam kerja rumah tak siap pastu kat sekolah kena marah tapi esok buat lagi harapkan datang sekolah je baru nak belajar kamu ingat cukupke ha? ha? ha? 



cover perasaan kembang kuncup tadi dengan berleter.


sejak dua menjak ni aku mengajar dengan marah marah je. Aku tak tau kenapa tapi otomatik aku jadi macam tu. Aku faham murid aku ni memang lambat terima info, cepat lupa, lambat bergerak, halangan komunikasi etc dan biasanya aku cool je tapi tahun ni lainlah.


aku tak boleh cool dengan murid aku sorang ni sebab kalau aku cool masa mengajar dia pun ikut cool juga masa belajar. Maksudnye dia pun buat main-main je.. bila abis kelas macam tak belajar apa apa. Scary...... mengajar macam nak tercabut dinding tapi at the end of class murid lost memory macam tu je...bila tanya benda yang sama esok semua nganga. Aku teringin nak tengok orang bukan cikgu yang kata kerja cikgu senang tu mengajar kes murid macam ni. muahahaha..

Tau tak dulu orang cerita ade sorang cikgu ni (bukan cikgu pemulihan) kata 'ell lehhh...senang sangat mengajar budak pemulihan ni...ajar  abc je tu pun tak boleh ke..? cikgu pemulihan senang la ajar budak eja batu, ciku cili pastu bagi budak main. hmp, kalau aku sehari je budak tu boleh baca.

dan cikgu tu pun cuba ajar sorang murid pemulihan tu eja batu.
'aku tak boleh dah! aku tak tahan dah ! silap hari bulan tangan aku naik ke muka budak ni! eja batu pun tak boleh!!!

booomkabaaaboooommmmmm!!!!



Kes pemulihan biasanya murid cepat lupa, kurang fokus, hyperaktif dll. Jadi  dah biasa ulang 1 perkataan lebih kurang 10 kali dan menunggu murid tulis 1 perkataan tu ambil masa paling lama 5 minit dan kadang-kadang 10 minit. Deabak. Contohnya perkataan 'berenang'.


Guru:  * sebut 'berenang'
Murid: apa wa cikgu?
Guru: be-re-nang
Murid: berenang ke?
Guru: iye
Murid:* mula tulis  sambil sebut be-re-nang
Murid: * tulis ber-nang
Guru: saya sebut BE-RE-NANG. mana -re? dengar betul2. BE-RE-NANG. ada 3 bunyi.
Murid : berenang ke?
Guru: iyeeeeeeee
Murid: *tulis beranang
Guru: bukan...be-re-nang.....be-re-nang.....be-re-nang....cuba eja
Murid: be....re...na..... berenang!
Guru:  ..........

so perbualan ini ambil masa hampir 10 minit. Untuk seorang murid. Jika 3++ orang murid ??......

Tapi murid macam ni jugak yang sejukkan hati. Kadang-kadang ada harinya dorang terror. Boleh eja sendiri , buat ayat lengkap, jawab soalan semua betul..dan ada masanya dorang nak tulis huruf  G pun lupa. Dorang la buat teman bual cikgu pemulihan yang terperuk dalam kelas sebab waktu mengajar penuh.
Nevermind. That's why i'm here for you. cewah.





Jadi aku kena berusaha sediakan bahan mengajar! Hwaiting!!






dam suku kata...roda impian....buku selak....kad cantum....lalalala





but me today


No comments: